Monday, July 23, 2018
Apekecoh Media

Ini first and last aku bagi orang tumpang rumah Jahanam rumah dianiaya rakan dan anakanaknya

1.png

Bila menumpang di rumah orang, janganlah dibuatnya rumah orang seperti rumah sendiri meskipun empunya rumah kata, “Buatlah seperti rumah sendiri”. Jagalah adab dan tingkahlaku serta hormat penghuni tetapnya. Jangan sesekali buat mereka tidak selesa dan berasa tidak senang dengan kehadiran anda.

Dalam luahan confessor ini, ternyata dia menyesal dan serik untuk jangka masa lama kerana dianiaya oleh anak-anak rakannya yang datang berkunjung dan bermalam di rumah. Sedangkan si ibu tahu akan perangai anak-anaknya, tetapi tidak ditegur dan dibiarkan saja.

ASSALAMUALAIKUM min. Ni aku nak luah sikit perasaan. Kelmarin, ada member dari jauh datang nak beraya di rumah dan tumpang tidur malam. Jadi, dia bawalah anak dia tiga orang. Lagi empat orang, dia tinggalkan di rumah. Yang dia bawa seorang bayi, seorang berumur 3 tahun dan seorang lagi berumur 6 tahun. Dia datang dari jauh, jadi dia nak menumpang rumah aku.

Loading...

Selepas berbincang, suami pun memberi keizinan. Ini bukan cerita rumah tangga min, tetapi sekadar berkongsi pengalaman memberi orang menumpang di rumah kita. Dia duduk dalam dua hari satu malam di rumah aku dan bermulalah cerita.

Aku dah berkahwin selama dua tahun tetapi belum ada anak. Jadi, faham-faham sajalah rumah aku bila tak ada anak. Apa yang berlaku di rumah aku, ini yang aku nak kongsikan.

1. TV aku yang baru beli beberapa bulan calar balar. Ini yang paling aku tak boleh terima.

2. Air gas tumpah di atas katil dan tiada seorang pun yang beritahu aku.

3. Baby berak sampai terbocor dan terkena cadar katil. Ini pun tiada sesiapa yang beritahu.

4. Anak dia makan jajan tak habis, kemudian ditinggalkan dalam bakul pakaian yang ada pakaian-pakaian bersih.

5. Pampers baby yang sudah dipakai berlonggok di atas katil.

6. Almari tempat letak bedak, minyak wangi habis berterabur semua.

7. Habis barang-barang yang aku dah susun dalam bakul dikirai-kiranya. Maknya cuma beritahu anak buat main.

8. Dia susukan anak (breastfeeding) tanpa segan silu di depan suami aku, sampai suami aku duduk di luar rumah sehingga tengah malam baru pulang ke rumah.

9. Anak dia kuasai remote TV, tengok kartun 24 jam sampai jam 4 pagi weh tak tidur!

10. Anak dia selongkar peti sejuk dan minum air botol tanpa minta izin.

1%2Bcopy.jpg
Foto Hiasan

11. Karpet di ruang tamu basah disebabkan air tumpah.

12. Selepas diorang balik, aku angkat karpet nak jemur di luar. Ya ampun! Di bawah karpet penuh dengan plastik coklat, plastik gula-gula, sisa-sisa kuih yang berterabur.

13. Yang paling sadis, masa dia nak balik, aku bagi duit raya untuk tiga orang anaknya. Boleh pula mak dia minta duit raya untuk anak-anak dia yang tak datang beraya.

Jadi, inilah kali pertama dan terakhir aku bagi tumpang. Sampai suami aku cakap, selepas ini tak payahlah berkawan dengan orang seperti ini lagi, pengotor! Aku pula yang rasa bersalah, lagi-lagi tang TV tu. Ralat min, sumpah aku serik!

Aku tiap-tiap bulan lap tv sampai berkilat, kotor pun tak ada. Tapi sekarang ni dah calar balar teruk dah.

Sumber: Kisah Rumah Tangga

Sumber: 1citemalaya

–> Klik jika rasa post ini patut dibuang

Loading...

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.