Thursday, April 26, 2018
Apekecoh Media

Kenapa malukan dia seperti itu Ibu kesal anak autismenya dipersalahkan kerana hal remeh

admin@apekecoh 11th April 2018 Hiburan Comments Off on Kenapa malukan dia seperti itu Ibu kesal anak autismenya dipersalahkan kerana hal remeh

1.png

Viral di media sosial, rakaman video seorang kanak-kanak lelaki Autisme yang merasa sedih dan terkilan dengan layanan guru dan rakan-rakannya di sekolah hanya kerana perkara yang remeh.

Ibu kepada Abedin, Noor Ain Awang Zainudin, 32, menjelaskan, pada awalnya dia mahu merakam video Abedin, 9, yang mahu membuat ucapan “Selamat Hari Kesedaran Autisme Sedunia”. Namun secara tiba-tiba emosinya terganggu dan mendedahkan insiden buruk yang dialaminya di sekolah.

“Janganlah marah kami, kami ni baik saja, kami ni istimewa. Bila saya kena marah dengan cikgu, saya menyesal. Bila saya cuba berusaha lepas tu tak boleh, waktu tu kat kompleks sukan, saya lari lambat. Saya tak boleh lari laju.

Loading...

“Tapi saya bukan budak suruhan. Nanti saya bukan budak yang baik, bukan budak masa depan. Habis, siapa yang nak tolong saya?

“Kalau di sekolah, kena marah dengan cikgu lagi. Kena buli dengan kawan-kawan lagi,” kata Abedin dalam video viral itu.

Dalam status kapsyen video tersebut, Noor Ain, kesal dengan kejadian yang menimpa anaknya itu hanya kerana perkara kecil yang tidak sepatut Abedin menerima ‘hukuman’ seperti itu.

Malah dia turut mendedahkan, ada individu yang mengata Abedin belajar dengan perlahan seperti siput babi.

“Ada yang kata dia belajar macam siput babi. Terima kasih ye cikgu-cikgu.

Cikgu S: “Abedin, kenapa lari perlahan sangat? Tengok kawan-kawan dah kalah.”

Cikgu H: “Kenapa awak lari perlahan sangat?”

Katanya lagi, Abedin juga mendakwa ada guru yang membaling bukunya ke lantai dan membiarkan dia mengutip buku itu semula hanya kerana berang Abedin tidak menyiapkan latihan yang diberi.

“Ye Abedin salah sebab tak siapkan latihan yang diberi. Tetapi tidak cukup ke kalau sekadar rotan? Kenapa malukan dia seperti itu?

Saya beria-ria memberi semangat dan cuba membuatkannya positif. Mudah-mudah saja cikgu-cikgu melukakan emosi dia. Walhal rasanya cikgu-cikgu sudah sedia maklum dengan keadaan Abedin.

Dalam laporan mStar Online, Noor Ain menjelaskan Abedin mengalami masalah dari segi komunikasi apabila perkataan atau istilah yang digunakan kadang-kadang membawa maksud berbeza daripada apa yang cuba disampaikannya.

“Dalam video itu, Abedin kata dia menyesal selepas dimarahi cikgu. Sebenarnya dia nak sampaikan bahawa dia menyesal sebab dia tak dapat lari laju.

“Bila dia kata ‘Abedin bukan budak suruhan’ itu bermaksud dia meluahkan kesedihannya kerana tidak dapat mengikut seperti yang diharapkan oleh guru-gurunya, bukannya dia dijadikan budak suruhan.

“Macam yang dia kata tumbuk itu, bukanlah bermaksud dia tumbuk pun,” katanya.

Noor Ain yang tinggal di Raub, Pahang berkata, anak sulungnya dari tiga beradik itu turut mengalami Gangguan Obsesif Kompulsif (OCD) yang mementingkan kesempurnaan dalam semua arahan dan tugasan. Disebabkan itu, emosi Abedin mudah terganggu apabila dia tidak boleh menerima kegagalan.

Walau bagaimanapun, Abedin seorang yang rajin, suka membantu dan mudah mendengar kata.

“Abedin rajin buat kerja sekolah, sanggup tak tidur dulu nak buat kerja seklah. Tetapi kalau dia tertidur, nanti dia akan sedih sebab tak siapkan kerja sekolah itu dulu.

“Walaupun Abedin menghidap autisme, tetapi saya bersyukur dia seorang anak yang baik dan bertanggungjawab,” katanya.

Sumber: Athia Azbi, mStar Online

Sumber: 1citemalaya

–> Klik jika rasa post ini patut dibuang

Loading...

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.