Thursday, May 24, 2018
Apekecoh Media

Nisa masuklah Kau tahu tak dekat atas pokok itu ada Dia tak endah sehinggalah dia mengalaminya sendiri

admin@apekecoh 11th March 2018 Hiburan Comments Off on Nisa masuklah Kau tahu tak dekat atas pokok itu ada Dia tak endah sehinggalah dia mengalaminya sendiri

1.png

Assalamualaikum The Reporter. Kisah yang saya nak sampaikan ini tidak pastilah boleh dikatakan seram atau tidak. Tapi kisah yang saya alami ini memang mengajar saya supaya tidak memandai-mandai ke tempat orang. Hehe.

Okay. Pada dua tahun lepas saya, mak dan adik saya pergi Kuala Lumpur temankan mak saya yang ada urusan kerja. Oleh kerana saya masih tidak tahu memandu dan mak saya pula tidak berani untuk memandu jauh, jadi kami hanya menumpang kawan mak saya.

Kami singgah ke rumah ayah saudara saya iaitu abang kepada mak saya di Shah Alam. Rumah ayah saudara saya itu hanya perumahan sebaris saja dan hanya ada 4 atau 5 buah rumah saya tidak pasti dan berhadapan dengan paya yang kini telah ditambak dan dijadikan perumahan sebaris sama seperti rumah ayah saudara saya. Okay boleh bayangkan?

Loading...

Saya sampai pada waktu malam ke rumah ayah saudara dan disebab paya tersebut sudah ditambak dijadikan perumahan, of course la terang dengan lampu luar rumah jiran tetangga betul tak? Jadi saya dengan beraninya duduk melepak di luar sebab tak takut dah, tak ada paya sambil berborak dengan kawan saya melalui telefon bimbit.

Tengah syok berborak, ayah saudara saya asyik buka pintu dan perhatikan saya dan matanya juga akan melilau ke atas arah perumahan yang baru itu. Saya pun peliklah dengan tindakan aneh dia itu tetapi saya tak hiraukan.

Kali ketiga dia tengok saya dia keluar dan suruh saya masuk.

1.jpg

”Nisa, masuklah! Kau tahu tak dekat atas pokok tu ada..” dan saya terus memotong percakapannya sebab saya ingat dia hanya ingin menakutkan saya dan saya pun tak nak dengar cerita-cerita hantu sebab dah malam kan.

Bila masuk je rumah. Ayah saudara saya tegur ”Nisa kau janganlah keluar rumah malam-malam ini duduk lepak-lepak di luar seorang diri pula tu, bahaya.”

Saya pun dah pelik, mak saya apatah lagi. Mak saudara saya yang kebetulan ada di situ juga terkejut dan bertanya betul ke saya buat begitu. Jadi saya hanya mengangguk la.

”Nisa jangan. Tahu tak lepas perumahan ini siap, ramai orang kena kacau. Nampak perempuan pakai baju kurung bertudung berjalan atas bumbung rumah bertenggek di pokok pukul 1-2 pagi.”

Dan masa itu saya dah terkejutm, dah nervous dah. Mak saya pula hanya bagi death glare dekat saya. Oii kalau mak dah bagi death glare seram woo. Ayah saudara saya menyuruh isterinya berhenti bercerita. Yelah tengah malam kot? Gila nak bercerita hantu. Jadi kami semua tidur nyenyak siap berdengkur lagi. Alhamdulillah tiada apa-apa berlaku pada malam itu.

Keesokan harinya. sedang kami bersarapan. Saya dengan selamba menyuruh mak saudara saya ceritakan kisah sebenar bagaimana jiran-jiran boleh terkena gangguan.

Kisahnya, saya ceritakan secara ringkas sahaja ye. Paya tersebut sebelum ditambak terdapat sebuah pondok kecil lama berhampiran paya itu dan seorang ustaz ini suruh robohkan pondok tersebut, barulah boleh bina perumahan seperti yang dirancang.

1.jpg

Gangguan yang dialami adalah penampakkan perempuan bertudung baju kurung berjalan di atas atap, bergayut atau bertenggek atas pokok dan dengar perempuan beri salam. Tetapi bila buka pintu tak ada orang. Siang-siang pun kena kacau. Dengar perempuan bagi salam perlahan tapi boleh didengari.Apabila pintu dibuka, memang tiada orang.

Sepupu saya dua beradik itu sudah selalu terkena. Sampai si adik boleh cakap kepada kakak dia, “Tak payah bukak Along, bukannya ada orang pun.”. Si Along ini pelajar asrama, dia tidak percayalah dengan kata adiknya dan bila dia intai dari tingkap memang betul. Tiada orang.

Saya hanya mendiamkan diri, otak saya puas berfikir. Kalau orang mengacau, mesti dah kena tangkap sebab perumahan itu kecil saja dan mudah nak kesan. Dan siapa yang berani serta boleh panjat siap berjalan lagi atas bumbung dan bergayut bagai.

Saya macam ”Halah, tak ada apalah. Aku nak balik dah, bukan sempat pun nak kacau. kisah apa aku?” sebab memang kami akan pergi ke rumah sepupu sebelah ayah saya di Cheras yang hanya ada di rumah pada waktu petang. Hanya perlu tunggu ayah saudara balik kerja petang baru bertolak ke rumah sepupu. Tetapi apakan daya, ayah saudara terpaksa pulang lewat dan kami akan bertolak selepas isyak.

Nak dijadikan cerita, pada waktu senja tersebut saya, adik saya dan sepupu di ruang tamu. Mak baru masuk bilik dan tengah pakai telekung nak solat di bilik utama sebelah pintu rumah. Kami berempat dengar perempuan bagi salam perlahan tapi jelas didengari. Sebab ragu-ragu saya hanya mendiamkan diri. Kami semua duduk diam. Disebabkan kami tidak membalas salam tersebut. Bunyi ketukan pintu pula didengari.

”Tuk Tuk Tuk Tuk Tuk”

Ketukan yang banyak kali dan berterusan dan saya pun jeritlah, “Sekejap!” sebabnya mak saudara saya kata benda itu bagi salam saja dan tak ketuk pintu. Jadi saya pun, ”Laa orang ke? Cis buat takut je. Kurang ajar betul” kata saya dalam hati. Mak saya masih tak solat lagi sebab tunggu nak tengok siapa yang datang.

1.jpg

Baru nak pulas tombol pintu, teringat pesanan nenek. Sebelum buka pintu baca Auzubillah dengan Bismillah dan saya buatlah seperti itu. Selepas baca dan buka pintu. YES! Betul! Tak ada orang. Tengok kiri kanan gelap. Tak ada orang pun. Jadi saya dengan perlahan telan air liur dan tutup pintu.

Mak tanya siapa datang? Kenapa muka pucat? Saya hanya menjawab ”Tak ada orang.” sambil menggelengkan kepala. Dan mak kata okey, biarkan dan pergi ambil wuduk dan solat. Kami hanya mendiamkan kejadian tersebut dan tunggu ayah saudara sampai.

Jadi, datang tempat orang jaga kelakuan dan jangan buat memandai-mandai. Memang itu yang saya ingat sampai sekarang. Selama ini ada juga terdengar, terbau, ternampak dari sisi mata rasa kena pegang. Tapi buat bodoh sajalah, cakap khayalan semata-mata. Ini dah sampai empat orang dengar, takkan khayalan juga? Tapi tak tahulah kalau ada budak nakal. Tapi sumpah cakap suara itu betul-betul suara perempuan dewasa.

Sumber: Khairun Nie

Hantarkan kisah seram anda kepada kami di thereportermyofficial@gmail.com

Sumber: 1citemalaya

Sumber: 1citemalaya

–> Klik jika rasa post ini patut dibuang

Loading...

Like this Article? Share it!

About The Author

Comments are closed.